Artikel 1: Definities
1.1 Opdrachtgever: De natuurlijke persoon of rechtspersoon die een overeenkomst sluit met Rinsma Tuinonderhoud.
1.2 Opdrachtnemer: Rinsma Tuinonderhoud, gevestigd te Spoorstraat 51, 9503 AN Stadskanaal, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 84023198.
1.3 Overeenkomst: De overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer betreffende tuinonderhoudsdiensten.
Artikel 2: Toepasselijkheid
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, overeenkomsten en werkzaamheden uitgevoerd door Rinsma Tuinonderhoud, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
2.2 Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts bindend indien deze schriftelijk zijn bevestigd door beide partijen.
Artikel 3: Offertes en Overeenkomst
3.1 Alle offertes van Rinsma Tuinonderhoud zijn vrijblijvend en geldig tot 14 dagen na de datum van uitgifte, tenzij anders vermeld.
3.2 Een overeenkomst komt tot stand na schriftelijke bevestiging door Opdrachtgever of zodra Rinsma Tuinonderhoud met de uitvoering is begonnen.
3.3 Prijzen in offertes zijn exclusief btw, tenzij anders vermeld.
Artikel 4: Uitvoering van Werkzaamheden
4.1 Rinsma Tuinonderhoud zal de overeengekomen werkzaamheden naar beste kunnen uitvoeren, conform de afspraken in de overeenkomst.
4.2 Indien tijdens de uitvoering wijzigingen noodzakelijk zijn, worden deze in overleg met de Opdrachtgever vastgelegd.
4.3 Opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat Rinsma Tuinonderhoud tijdig toegang heeft tot de werkplek en de benodigde faciliteiten.
Artikel 5: Betaling
5.1 Facturen dienen binnen 7 dagen na factuurdatum te worden voldaan.
5.2 Bij niet-tijdige betaling is Rinsma Tuinonderhoud gerechtigd om wettelijke rente en incassokosten in rekening te brengen, gerekend vanaf de dag van verzending van de facturen. Tevens zullen navolgende kosten zoals de kosten van een advocaat, incassobureau of gerechtsdeurwaarder aan Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
5.3 Rinsma Tuinonderhoud behoudt zich het recht voor om de werkzaamheden op te schorten bij betalingsachterstanden.
5.4 In geval van faillissement, liquidatie of surseance van betaling van Opdrachtgever zullen de vorderingen van Rinsma Tuinonderhoud onmiddellijk opeisbar zijn.
Artikel 6: Aansprakelijkheid
6.1 Rinsma Tuinonderhoud is niet aansprakelijk voor enige vorm van schade, daaronder begrepen, maar niet beperkt tot, directe schade, indirecte schade en gevolgschade, die voortvloeit uit de werkzaamheden verricht door Opdrachtnemer, diens personeel of ingeschakelde onderaannemers. Deze beperking van aansprakelijkheid geldt niet in de wettelijk geregelde gevallen, zoals opzet, bewuste roekeloosheid of grove nalatigheid van Opdrachtnemer. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is in alle gevallen beperkt tot het bedrag dat in het betreffende geval door de aansprakelijkheidsverzekeraar van Opdrachtnemer wordt uitgekeerd. Indien de verzekeraar om welke reden dan ook niet tot uitkering overgaat, is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot maximaal het bedrag van de betreffende factuur.
Artikel 7: Annulering en Wijziging
7.1 Annulering van een opdracht door de Opdrachtgever dient schriftelijk te geschieden.
7.2 Bij annulering binnen 24 uur voor de start van de werkzaamheden behoudt Rinsma Tuinonderhoud zich het recht voor om 100% van de overeengekomen prijs in rekening te brengen.
7.3 Bij annulering binnen 72 tot 24 uur voor de start van de werkzaamheden behoudt Rinsma Tuinonderhoud zich het recht voor om 50% van de overeengekomen prijs in rekening te brengen.
7.4 Bij annulering behoudt Rinsma Tuinonderhoud zich het recht voor om gehuurde machines of aangeschafte materialen die niet kunnen worden geannuleerd of geretourneerd in rekening te brengen.
7.5 Wijzigingen in afspraken kunnen alleen in overleg en worden schriftelijk bevestigd.
Artikel 8: Oplevering en acceptatie
8.1 Na voltooiing van de opdracht wordt Opdrachtgever in de gelegenheid gesteld de werkzaamheden te inspecteren.
8.2 Indien Opdrachtgever de werkzaamheden goedkeurt, wordt de opdracht als voltooid beschouwd. Indien er sprake is van gebreken, dient Opdrachtgever dit binnen 7 dagen schriftelijk te melden.
Artikel 9: Overmacht
9.1 Rinsma Tuinonderhoud is niet aansprakelijk voor vertraging of schade als gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt in deze verstaan alle van buitenaf komende oorzaken, voorzien of niet voorzien waarop men geen invloed kan uitoefenen. Daaronder begrepen, maar niet beperkt tot weersomstandigheden, pandemieรซn, storingen in transport, of andere onvoorziene omstandigheden. Als hierdoor de werkzaamheden niet verder uitgevoerd kunnen worden heeft Rinsma Tuinonderhoud het recht om reeds uitgevoerde werkzaamheden zoals overeengekomen te factureren.
Artikel 10: Toepasselijk Recht en Geschillen
10.1 Op alle overeenkomsten tussen Opdrachtgever en Rinsma Tuinonderhoud is Nederlands recht van toepassing.
10.2 Alle geschillen voortvloeiende uit de tussen partijen gesloten overeenkomsten die niet in goed onderling overleg tot tevredenheid van beide partijen kunnen worden opgelost, zullen indien nodig voor de Burgerlijke Rechter aanhangig worden gemaakt.
Artikel 11: Slotbepalingen
11.1 Indien een bepaling uit deze voorwaarden nietig of vernietigbaar blijkt, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht.
11.2 Wijzigingen in deze algemene voorwaarden worden schriftelijk aan de Opdrachtgever meegedeeld en zijn van toepassing op nieuwe overeenkomsten.

